Fileleed neemt dramatisch toe…

Het fileleed dat we in Malle dagdagelijks tijdens de drukkere momenten (lees groot deel van de dag), meemaken doet me steeds meer denken aan de verkeersproblematiek van een wereldstad als Seoul of Bangkok. Ik weet het wel, de vergelijking is een beetje overdreven, maar in Bangkok heb je dan ook een echte letterlijke Highway boven de stad en meerdere ringen rond de stad liggen.

In Malle hebben we gelukkig geen Highway nodig, maar het fileleed wordt met de dag zichtbaar erger. Vooral in Oostmalle is het probleem extreem groot aan het worden. Bijna een half uur heb je soms nodig om van het noorden naar het zuiden te rijden, meer dan 20 minuten moet je soms aanschuiven aan de verkeerslichten van Oostmalle. Ook als je van Westmalle komt sta je bijna 20 minuten in de file.

Ondertussen neemt ook het sluipverkeer toe. Omdat het dagelijkse fileleed ondraaglijk wordt kiezen steeds meer mensen voor een sluipweg. Op deze wegen wordt de verkeerssituatie dan zeer gevaarlijk, vooral voor de schoolfietsers die op datzelfde moment van school naar huis fietsen.

Het debat over de sluipwegen woedt momenteel hevig in Malle, sommige mensen vinden het zelfs een aanvaardbare gedachte dat sluipwegen het fileprobleem mee oplossen. Vlaams Belang vindt echter dat men niet enkel dit symtoom maar in de eerste plaats de oorzaak moet oplossen.

De oorzaak van het sluipverkeerprobleem zijn de files, en de oorzaak van de files draait rond een onaangepaste verkeersinfrastrutuur. Onze bestaande grote wegen en het kruispunt van Oostmalle kunnen het verkeer al lang niet meer aan. Gelukkig is er een oplossing voorhanden. Met de komende ringweg rond Zoersel is de meerkost niet zo overdreven groot om deze via het industrieterrein gewoon door te trekken tot aan de Sint Lenaertse baan.

Zoals we reeds eerder stelden kan dan het vele verkeer gemakkelijk via deze ring vanaf E34 te Zoersel vlot doorrijden naar de E19, Brecht en Hoogstraten. Ook het verkeer, afkomstig van Westmalle dat nu in Oostmalle richting Rijkevorsel of Zoersel draait kan op de kruising (of rotonde) met de ring (nabij BMW-garage en ETAP) het kruispunt mijden en veel vlotter de E34 of Hoogstraten bereiken.

Of zijn er gewoon teveel wagens? Moet hier iets aan gedaan worden? De realiteit is wat ze is en in deze groene utopie geloven is zinloos en contraproductief. Hopelijk beseffen de meerderheidspartijen dit ook. Nu minimaliseren zij vooral het probleem. Zij gaan de ring van Zoersel enkel verlengen tot aan het industrieterrein terwijl ze de mogelijkheid tot een echte verlenging van deze ring gelukkig wel openhouden. Maar gelet op de dramatische situatie van vandaag, dit is gewoon te laat en te weinig.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in ...