Levende verkeersremmers in toekomstige Smekenstraat.

De lagere school Immaculata is al ver gevorderd met de
nieuwbouw in de Smekenstraat. De ruwbouw is al duidelijk te zien.  Iedereen blijft zich echter afvragen hoe al
dat schoolverkeer door de strot van de Smekenstraat wordt geduwd. Wie dagelijks
getuige is van het schoolverkeer is, vreest het ergste.

Ook buurtbewoner en VB-gemeenteraadslid Pieter van Boxel is
getuige van de huidige schoolomgeving aan de Hoogstraatsebaan. Daar waar de
parking (gedeelte ’t Bakkerke/KBC) nu als kiss-and-ride-zone wordt gebruikt
door ouders die hun kinderen afzetten aan de school. Het is een dagelijks
schouwspel dat niet altijd even veilig is. In vergelijking met de Smekenstraat
is die parking vrij ruim. Hoe onveilig zal het dan in de Smekenstraat zijn?  Hij stelde naar aanleiding van deze
bezorgdheid enkele vragen hierover aan het schepencollege.

De meerderheidspartijen willen het autoverkeer echter
wegpesten aan de schoolpoort. Daarom zal het geen rekening houden met deze
problemen.  Er komt wel een voetpad maar
geen fietspad en de Smekenstraat wordt smaller. Dit wil dus zeggen, dat de
schoolkinderen op de fiets als een soort verkeersremmer worden misbruikt. 

Een veilige Kiss-and-ride-zone komt er ook al niet. Er
zal dus druk geparkeerd worden langs de kant van de weg die al veel te smal zal
zijn. En inderdaad men zal niet te snel rijden, maar maakt het dat ook
veiliger? Een veilige schoolomgeving heeft immers niet alleen met snelheid te
maken, ook met ruimte, zowel voor fietsers, voetgangers als auto’s.

Want auto’s zullen er sowieso zijn.  Welke ouder gaat eerst zijn kinderen met de
fiets naar school brengen, fietst dan terug naar huis om daarna de auto te nemen
om te gaan werken?
 Het zullen er weinig zijn. Dit is immers
onhaalbaar voor vele werkende mensen. 

Het Vlaams
Belang betreurt dat de meerderheidspartijen (DBM en N-VA), maar ook CD&V en
Groen, geen rekening houden met deze realiteit. Hierdoor brengen zij dagelijks tientallen kinderen in levensgevaar. Wij geloven ook
niet in dat “STOP-principe”, van eerst de stappers en dan de trappers
enzovoort. De auto is een realiteit in onze huidige maatschappij en daarmee
moet men nu eenmaal rekening houden als we een veilige schoolomgeving willen
creëren. De auto wegpesten is dus levensgevaarlijk. 

PS: Je ziet hier een foto van de “schoolomgeving Mariagaarde”. De situatie zal vergelijkbaar erg worden, alleen…  de fietsers die u op de foto aan Mariagaarde nog op een fietspad ziet rijden, moeten aan Immaculata tussen die auto’s op de baan rijden. 

Misschien bent u ook geïnteresseerd in ...