Moet Malle zich moeien met mobiliteit in en rond Antwerpen?

Op de jongste gemeenteraadszitting in Malle deed ik de suggestie om vanuit de kempische gemeenten een alternatief voor de Oosterweel voor te stellen. Maar waarom moet een gemeentebestuur van een kleine bescheiden gemeente zoals Malle zich moeien met de Antwerpse mobiliteitsknoop? Is dit eigenlijk wel een goed idee?

Ja, het sluipverkeer dat de Antwerpse mobiliteitsknoop veroorzaakt, overbelast onze gewestwegen en onze dorpscentra zo hard, dat ook hier alles vast zit. Kleine gemeenten als Malle kreunen onder deze situatie.

In Malle en omstreken willen we onze eigen mobiliteitsknoop ook het ontwarren door lokale omleidingswegen. Helaas hebben we heel weinig zin, zolang het probleem in Antwerpen niet is opgelost. Doordat het bovenlokale sluipverkeer onze wegen bezet, maakt het lokale sluipverkeer onze gemeentewegen en wijken overbelast en onveilig. In Malle en omstreken kunnen we dit dus ook niet oplossen, door eigen omleidingswegen, zolang men in Antwerpen het probleem niet oplost.

Maar in Antwerpen sukkelt men intussen van mening naar mening, van referendum naar referendum en van studie naar studie…Waarom nemen wij, als lokaal bestuur niet het initiatief om zelf mee suggesties te doen? Het gaat hier ook om eigen belangen, waarbij ook onze suggesties alleen maar ten voordele kunnen zijn van de Antwerpse bevolking en pendelaars uit de gehele provincie en ver daarbuiten.

De oplossing, het alternatief voor het Oosterweelgeknoei is eigenlijk heel simpel, en bestaat trouwens al 50 jaar. Er zijn reservatiestroken voorzien om een brede ring (R2) te realiseren. Wie op de E34 of E313 rijdt kan merken dat daar, waar de E34 en de E313 samenkomen, de aarden bruggenhoofden nog steeds klaarliggen voor de aanleg van die R2, een grote Ring rond Antwerpen. Het gaat hier eigenlijk om een verbinding tussen het knooppunt in Ranst (waar E34 en E313 samenkomen) en de E19 (in Kontich) en de A12 (in Aartselaar) die doorgetrokken wordt tot aan de E17 in Oost Vlaanderen. Dit oude plan zal dankzij de huidige milieuvriendelijke technieken, zoals de aanleg met sleuven, “cut & cover” en geboorde tunnels die fijn stof en geluidshinder weren,  nu veel minder overlast veroorzaken. Al het verkeer vanuit onze Kempische regio’s (Malle, Lier Turnhout en Herentals) met als bestemming Brussel, Gent, de Waaslandhaven, Zeebrugge en de kust zou via de R2, de R1 (de huidige kleine Ring, zoals we die nu kennen) gewoon kunnen vermijden.

Kortom, deze R2 ligt ver buiten Malle maar de mobiliteitsknoop rond de stad heeft zware gevolgen voor zowel voor Malle als voor Antwerpen, als voor de Kempen, als voor Limburg en eigenlijk voor héél Vlaanderen. Als men het in Antwerpen zelf niet kan oplossen, kunnen wij hen daar met onze suggesties bij helpen. Laten wij ons dus maar eens flink moeien!

Pieter van Boxel,

Voorzitter Vlaams Belang Malle

Gemeenteraadslid te Antwerpen.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in ...