Oostmalle centrum: ontlast of geblokkeerd?

Uit het budget voor 2016 blijkt dat zo’n 500.000 euro zal worden voorzien voor nieuwe doortocht voor Oostmalle. De Hoogstraatsebaan, tussen het groot kruispunt en de Smekenstraat, in Oostmalle zal heraangelegd worden in 2017. De meerderheidscoalitie van DBM en N-VA kiest voor een systeem van parkeerstroken, afwisselend aan beide kanten van de baan. Dat betekend dat men een soort slalomeffect gaat krijgen op de Hoogstraatsebaan.

Wij, Vlaams Belang Malle, vragen ons echter af of dit wel zo een goed idee is.  Zolang er geen ringweg (rond Zoersel en verlengd in Malle) is, gaat al het doorgaand verkeer via de Hoogstraatsebaan en de Antwerpse steenweg blijven passeren.  Kan een slalommende Hoogstraatsebaan al dit doorgaand verkeer ook blijven verwerken? 

Wij beseffen echt wel dat er nood is aan een vernieuwde dorpskern in Oostmalle, maar laten we toch blijven pleiten voor een doordachte mobiliteitspolitiek. Om de dorpskern te kunnen ontlasten moet er immers eerst een waardig alternatief voor het doorgaand verkeer voorzien worden. Omdat de meerderheidspartijen ondoordacht te werk gaan, zal er nu geen ontlasting maar eerder meer blokkering ontstaan. De files zullen langer en zwaarder worden, waardoor ook het sluipverkeer in de woonwijken nog meer gaat toenemen.

Vlaams Belang kiest dus eerst voor een echte omleidingsweg door Malle. Dit houdt dus eenverlening van de Ring van Zoersel die ter hoogte van het industrieterrein de Antwerpsesteenweg kruist, naast Etap doorloopt, dan de Sint Lenaertsebaan kruist en tenslotte zal uitkomen op de Hoogstraatsebaan ergens tussen Oostmalle en Rijkevorsel. Pas na de realisatie van deze volledige ringweg, kunnen we dus echt serieus gaan nadenken over hoe we een verkeersarm dorpscentrum kunnen realiseren.

Vlaams Belang wil een dorpscentrum waar alleen plaatselijk verkeer (bewoners van de gemeente, schoolgangers en cliënteel en personeel van de plaatselijke middenstanders en bedrijven,….) welkom blijft en waar al het andere doorgaand verkeer zijn weg kan vinden via de omleidingswegen. Wij blijven dus pleiten om de druk op de hogere overheden te verhogen, voor de realisatie van die omleidingswegen zodat we sneller aan de realisatie van de dorpskernen kunnen beginnen.

Pieter van Boxel, Gemeenteraadslid en Woordvoerder VB Malle. 

Misschien bent u ook geïnteresseerd in ...